Provoz motorových vozidel s pohonem na LPG je levný, bezpečný, komfortní a šetrný k životnímu prostředí. Dopřejte si tyto a další benefity také vy.
Hlavní výhody LPG
Seznamte se s jednotlivými typy plynových zařízení LPG
1. Karburátorová vozidla
Do karburátorových (např. Lada, Wartburg, Škoda Favorit) vozidel bychom doporučili zařízení s centrálním směšovačem.Jeho zvláštním rysem je, že plyn se do motoru dostává přes tzv. centrální směšovač, a za snížení tlaku odpovídá podtlakový regulátor (reduktor)
2. Vozidla s jednobodovým vstřikováním
Zařízení do vozidel s jednobodovým vstřikováním (Suzuki Swift, Opel Astra F) není o moc složitější. I zde se plyn dostává do motoru přes směšovač. Rozdíl je pouze v tom,že na odpařovacím reduktoru je už umístěn elektronický ventil, který uzavírá průtok plynu v provozu na benzín.Pro řízenou regulaci, je nutno zabudovat malou elektroniku, která sleduje činnost lambda sondy a přes elektromotorek dávkuje množství potřebného plynu. Vlastností tohoto zařízení je to, že startování vždy probíhá na benzín a po dosažení požadované teploty a otáček se systém automaticky přepne na plyn.
3. Vozidla s vícebodovým vstřikováním
I do vozidel s vícebodovým vstřikováním se používá výše zmíněné zařízení s tím rozdílem, že zde je nutná další elektronika, která zabezpečí odpojení vstřikovačů benzínu a vyslání signálu do benzínové řídící jednotky, že jsou vstřikovače benzínu v pořádku. (emulace) Protože jsou zde hadičky přívodu plynu delší, je nutná v některých případech montáž protizášlehového zařízení.
Moderní systémy:
4. Vozidla se sekvenčním vstřikováním, Euro3,4,5
U vozidel s plastovým sáním a zařazených do druhé kategorie emisních norem lze použít pouze systém vstřikování do jednotlivých válců. (Ac-STAG, Landi Rrenzo-Omegas, Lovato -Fast, BRC ).Tato zařízení, jsou už téměř identická se zabudovaným systémem benzínového vstřikování. U tohoto systému je nutno k stávajícím benzínovým vstřikovačům zabudovat i plynové vstřikovače.
Řídící jednotka plynu na základě odezvy od benzínové řídící jednotky určuje množství a pořadí vstřikování do jednotlivých válců, tzn. Na kolik milisekund se mají otvírat vstřikovače. Moderní plynová zařízení nejenže řídí přepnutí do plynu, ale automaticky systém přepnou při nedostatku plynu na benzín. Tento stav indikují pípnutím.
Jejich vyvrácení můžeme potvrdit z vlastní zkušenosti z tísíců namontovaných vozidel.
...plyn smrdí v autě i v jeho okolí...
Není pravda - moderní systémy nedovolují únik plynu z automobilu. Tato "zkušenost" vznikla na základě projevů starých a mnohdy amatérsky nainstalovaných zařízení na LPG (devadesátá léta).
Pokud je u správně namontovaného moderního zařízení přesto cítit plyn, jde o stejný problém, jako kdyby vám tekl benzín z nádrže. Navštívíte odborný servis, který závadu odstraní.
...při provozu na plyn má auto malý výkon a zvýšenou spotřebu...
Není pravda - vstřikování LPG je řízeno počítačem, dávkování paliva je přesně naladěné na stejný výkon, jako u benzínu. Ovšem řídící jednotku LPG naladit jak na úspornější provoz (nižší výkon), tak i výkon vyšší!
...plyn ničí motor...
Opak je pravdou - LPG nerozpouští olej a nevytváří karbonové usazeniny, na rozdíl od benzínu.
...ovládání auta na plyn je složité...
Není pravda - moderní instalace LPG nevyžadují jiné ovládání od řidiče, než čerpání paliva u čerpací stanice (to za vás stejně udělá školený personál na místě). Řídicí jednotka sama přepne na plyn, pokud je motor správně zahřátý. Řidič má šanci přepnutí pouze zaslechnout - cvakne ventil na nádrži, žádná prodleva nebo cukání motoru se neobjeví.
...auto na plyn nelze provozovat v zimě, protože zamrzá...
Není pravda - řídicí jednotka sama přepne na plyn, pokud je motor správně zahřátý.
...v autě na plyn zasychají benzínové vstřikovače, protože se nemažou protékajícím benzínem...
Není pravda - součástí homologací přestaveb na LPG je také ověření bezpečné a spolehlivé dlouhodobé funkce. Pokud je konkrétní typ motoru náchylný k zasychání vstřiků, je řídicí jednotka LPG naprogramována tak, aby např. každý desátý vstřik byl benzín
Je zřejmé, že převažujícím faktorem , proč doplnit svůj automobil, který jezdí na drahý benzin, pohonem na LPG, je cena za ujetý kilometr. Pro srovnání je následující příklad: automobil se spotřebou 8 litrů benzinu na 100km jezdí při momentálně nejlepších cenách benzinu (cca 38,-Kč /litr) za 3,10 Kč na kilometr. S pohonem LPG se sice spotřeba plynu nepatrně zvýší a to asi na 9 litrů na 100 km, ale při momentální ceně plynu 17,-Kč/litr je spotřeba 1,53 Kč na kilometr. Dá se tedy říci, že u aut střední třídy jako je např. Škoda Fabia, Octravia, a jiných aut tohoto typu je návratnost vložených investic 1,50 Kč/km. U aut s vyššími výkony a obsahy je rozdíl samozřejmě vyšší.
Jaké jsou tedy náklady na pořízení pohonu LPG do auta? Úplně nejjednodušší systémy do starších karburátorových aut montujeme za cca 12.tis.Kč. Druhou běžnou řadou jsou automobily menších výkonů a obsahů, jako např. Škoda Felicie, Fiat Ritmo, Opel Corsa apod. Tam se ceny pohybují od 12-ti do 18-ti tisíc Kč. Nejvíce využívanou řadou jsou však moderní systémy řízené samostatnou řídící jednotkou a zde se ceny montáží pohybují okolo 25.tis. Kč. Například přestavba na Škoda Octavia 1,6 u nás vyjde na 24.990,-Kč.
Co zahrnuje tato cena? Cenovou kalkulaci zakázky, kompletní montáž včetně dodání homologovaných dílů pro pohon LPG, závěrečnou revizi, vyplnění a předání technických dokumentů-zejména přílohu k technickému průkazu a v neposlední ředě vložení dat do policejní databáze. Na Vás již zbude pouze zajít na příslušný Odbor dopravy a nechat si provést zápis do TP.
Dále od nás dostanete servisní knížku, kde Vám předepisujeme garanční kontroly na našem servisu a každých 10.tis km Vám systém důkladně zkontrolujeme, případné závady odstraníme.
Ještě snad závěrem zmínka, které systémy vlastně montujeme. Máme osvědčené systémy italské a to LOVATO, dále dnes již známý a velmi dobrý polský systém STAG od firmy ACgaz. Životnost systému je neomezená, ale pouze nádrž je třeba po 10-ti letech vyměnit. Jinak se jedná o běžnou údržbu komponentů, stejně tak jako u ostatních součástí Vašeho miláčka.
Pokud projevíte zájem o jakékoli informace, rádi Vám na vše odpovíme. Můžete nás kontaktovat telefonicky na 723 850 771, nebo ne e-mail: pneu.stojcin@seznam.cz nebo osobně na našem servisu Stojčín 12, 394 68 Žirovnice. Těšíme se na Váši návštěvu.